Productiviteit

Eet je Slim! Welke voeding heeft invloed op je werkprestaties?

331

Invloed van voeding op je hersenen

Iedereen doet het. Je pakt een snickers of een banaan voordat je een toets gaat maken of voordat je je rijexamen begint. Even een oppeppertje. Natuurlijk is het belangrijk dat je hersenen optimaal functioneren op zo’n moment, dus is een kleine energie boost helemaal niet verkeerd. Maar waarom niet je hersenen continue goed laten functioneren?

Zoals wij abelallemaal weten is gezonde voeding belangrijk voor het functioneren van het gehele lichaam. Maar de focus van dit artikel ligt op het effect van voeding op de werk- en leerprestaties. Want hier wordt nog veel te weinig aandacht aan besteed. Je hersenen moeten net als je lichaam gezond blijven.

Voeding vroeger en nu

Tussen wat wij tot ons nemen en wat je hersenen nodig hebben om te functioneren ligt een enorme kloof. Onze genen zijn namelijk de laatste duizenden jaren niet veel veranderd, maar de voeding de laatste 70 jaar wel. Ons oer dieet bestond voornamelijk uit vis, wild, peulvruchten en groenten/fruit. Tegenwoordig eten wij veel graanproducten en melk. Onze systemen zijn daar helemaal niet op ingesteld. Deze producten kunnen zorgen voor depressies en allergische reacties. Aan peulvruchten en noten wordt zout toegevoegd, wat ook heel slecht is voor de bloeddruk.

Lekker ontbijten en gezonde Lunch

Persoonlijk houd ik van een lekker stevig ontbijt in de morgen. Geregeld maak ik een fruit shake en bak ik een aantal eieren. Om mij heen zie ik dat veel mensen bijna geen aandacht aan ontbijten besteden. Jammer, want juist door een goed ontbijt, maakt niet alleen je lichaam wakker, maar ook je geest.

Werknemers die overdag gezond eten, hebben 25% meer kans op betere werkprestaties. Gezonde voeding gaat ziekteverzuim tegen. Uit onderzoek onder 20.114 werknemers in Amerika, is gebleken dat gezonde voeding en regelmaat in maaltijden het ziekteverzuim met 27 % naar beneden haalt. Niet alleen het eten had effect, maar ook de tijd die ze namen om te eten.

Helemaal niet zo gek dus om eens meer na te gaan denken over je voedingspatroon!

Wat wel en niet eten?

Vetten

Onze hersencellen bestaan uit 60 % uit vet. Daarom is het belangrijk om de juiste vetten tot je te nemen.

Door te veel verzadigde vetten kunnen er gedragsproblemen ontstaan, schade aan je hersenen, waardoor het vermogen tot leren en concentreren sterk afneemt.

Onverzadigde vetten hebben een goede uitwerking op je hersenen. Dit uit zich in een beter geheugen en het vermogen nieuwe informatie op te nemen. Omega-3 vetten, vetten die zitten in te vette vis, avocado’s en noten, stimuleren de groei van hersencellen. Visolie kan zelfs invloed hebben op je stemming.

Vitamines

Om je hersenen beter te gebruiken heb je ook vitamines nodig. Het gaat hier op de vitamines K, E, D en A

Suikers/glucose

Je hersenen kunnen suikers niet opslaan. Daarom is het belangrijk om gedurende de dag kleine beetjes vezelrijke voeding met koolhydraten tot je te nemen. Door je bloedsuikergehalte op pijl te houden, krijg je een grotere mentale gelijkmatigheid. Snelle stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel, zijn slecht voor je. Om dit tegen te gaan, kun je dit compenseren met groenten, fruit en peulvruchten. Voedsel waar veel suikers inzitten, zijn daarnaast ook arm aan vitamines en mineralen.

Water

Water zorgt ervoor dat glucose/suikers gemakkelijk in je bloed worden opgenomen. Dit heeft een goed effect op de hersenen.

Op een rijtje

 

Avocado’s: door de vitamine K gaat bloeddruk naar beneden, wat positieve invloed heeft op de zuurstof toevoer naar de hersenen.

Groene bladgroeten: magnesium zorgt voor lager stressniveau

Kip: tryptofaan, het aminozuur dat ons stabiel en relaxed houdt. Hierdoor kunnen wij beter beslissingen nemen.

Bessen: antioxidanten houden achteruitgang van het geheugen tegen. Andere producten die antioxidanten bevatten: rozijnen, bramen, broccoli, pruimen, spruitjes, spinazie, kiwi, kersen, grapefruit, uien, avocado enz. ook is thee goed, zolang je de thee lang laat trekken.

Chocolade: door chocolade voel je je vrolijker en kun je beter concentreren. Dit komt door de endorfine.

Walnoten: de omega-3, de vetzuren, de vitamines en zink zorgen dat je beter in staat bent om creatiever na te denken.

Cafeïne: kan soms een goede boost geven.

Vis: heeft invloed op de groei van hersencellen

About the author / 

Maxim